Omgaan met je hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit – de struggles
In mijn twintigste levensjaar kwam ik erachter dat ik hoogsensitief ben. Een vriendin had net een boek gelezen over HSP’s (hoogsensitieve personen) en zei; Saf, volgens mij ben jij hoogsensitief! Ik heb het boek in een dag uitgelezen; wat een feest van herkenning! Eindelijk kon ik het een naam geven en begreep ik mezelf een stuk beter. En wat was dat nodig! Tot die tijd vond ik mezelf op sommige momenten maar raar, of zwak. En als je jezelf al niet echt begrijpt, hoe kan je omgeving dit dan wel?

Denk bijvoorbeeld aan; op een feestje staan en vinden dat de muziek te hard staat. Hoe veel rare blikken krijg je dan ;-)? En je vindt jezelf ook best raar, geloof me. Of je ‘doet moeilijk’ over het tafeltje in een restaurant. Hoezo? Ik wil gewoon een fijn plekje, zonder te dicht op anderen te zitten, anders vind ik het te druk. Ook dan krijg je weer rare blikken. En op hoe veel momenten barstte ik in huilen uit, om iets ‘kleins’? Voor mij was het niet klein, maar anderen begrepen er echt he-le-maal niks van. Hoe zwak en vreemd heb ik me gevoeld op die momenten. En het waren er een hoop. Dus; een openbaring toen ik het boek over HSP’s las. Ik ben niet alleen! Eén op de vijf mensen is hoogsensitief zelfs. Alleen niet iedereen weet het al…

Drukdrukdruk
Oké, dus dan weet je het. Maar wat dan? Hoe ga je er mee om? Hoe zorg je nou echt goed voor jezelf? En hoe creëer je een veilige omgeving, waarin jij en jouw hoogsensitiviteit er mogen zijn? Je wordt continu geprikkeld in deze snelle tijd; ieder vrij momentje ben je aan het scrollen op je smartphone -eigenlijk maakt het niet eens uit wat je scrolt, als je maar scrolt-, Netflix staat op je dagelijkse to-do-list en sporten ook, want je wil net zo fit zijn als alle Insta-fitgirls & boys, borrelen en dineren met je beste vrienden, en oh ja, een drukke baan hoort er natuurlijk ook bij. Drukdrukdruk… Want wie en wat ben je nou als je niet de hele dag bezig bent?

Er zijn heel veel manieren om er mee om te gaan, hoera! We moeten wel even realistisch zijn met zijn allen: het is een proces en het heeft echt tijd en ruimte nodig om zich te vormen.

Ik ben ik
Het start met jezelf beter te leren kennen. Wie ben ik? Waar liggen mijn gevoeligheden? Waar houd ik van, en waar kan ik niet goed tegen? Zet dat allemaal eens op een rijtje voor jezelf. Dat creëert enorm veel helderheid. Je kunt nu al meteen je conclusies trekken… Misschien vind je het eigenlijk wel heel vreselijk om op Facebook of Instagram te zitten. Of wil je voortaan iedere week twee avonden tijd voor jezelf. Of je wil geen groene kleren meer dragen omdat je dat gewoon geen fijne kleur vindt. Ja ja, het kan allemaal!

Acceptatie
Als je eenmaal voor jezelf helder hebt wat bij jou past en wat minder bij jou past is het belangrijk om jezelf te accepteren. Jij bent jij, en je bent helemaal goed zoals je bent. Met al je gevoeligheden. Echt waar! Ik zeg het nu natuurlijk heel makkelijk, en was het maar zo makkelijk om dat ook echt helemaal te voelen, maar oefening baart kunst. Zeg het tegen jezelf in de spiegel. Ik accepteer mezelf, ik houd van mezelf zoals ik ben. Of plak overal in huis briefjes op. Van mij mag je het ook 100 keer per dag opschrijven in je boekje (opschrijfboekjes zijn van levensbelang, ik heb er 8 geloof ik). Als je jezelf er maar van overtuigt en het uiteindelijk ook gaat voelen. Find your way!

Grenzen en dilemma’s
Als hoogsensitief persoon is het enorm belangrijk om je grenzen aan te geven. Daar zijn tegenwoordig hele boeken over geschreven, over die grenzen. Het heeft natuurlijk ook te maken met de drukke tijd. Nee durven zeggen en aan durven geven wat jíj nodig hebt zijn key.

Bijvoorbeeld: je gaat naar een feestje op vrijdagavond, maar je hebt een enorm drukke dag gehad op het werk en bent compleet overprikkeld en daardoor moe. Onder een dekentje op de bank, met een kop thee of een liter wijn –afhankelijk van hoe vriendelijk je baas was vandaag-, met je favoriete boek of serie op tv; dat is wat je het liefst zou willen! Je wilt je vrienden niet teleurstellen, maar wil je jezelf wél teleurstellen? Alarmbellen en stress!

Je weet natuurlijk al wat ik ga zeggen; zorg alsjeblieft goed voor jezelf. Geef hierin je grenzen duidelijk aan. Met een beetje uitleg en verheldering naar je omgeving creëer je begrip. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het je afgaat én hoe beter je omgeving jou leert kennen, met alles wat daar bij hoort.

Focus op je kracht!
Dus, het komt goed. Hoe dichter je bij jezelf komt en blijft, hoe makkelijker én hoe mooier het wordt. Vergeet niet dat (hoog)sensitiviteit een enorme kracht is. Je leven wordt er zo veel rijker van. Je kunt bijvoorbeeld enorm genieten van de ‘kleine dingen’ en diepgaande gesprekken voeren horen bij je dagelijkse bezigheden. Daarnaast kun je een ander goed aanvoelen, en dat is zeer waardevol, zowel in privé situaties als op je werk. Focus daar ook op, blijf je ervan bewust, en blijf genieten.


Mindability biedt ook persoonlijke begeleiding en workshops met betrekking hoogsensitiviteit. Laagdrempelig en praktisch, zonder wachtlijsten en met een helder doel. Neem voor meer informatie contact met ons op via het contactformulier, welkom@mindability.nl of bel ons op 06-33089892.

 

Geen reactie's

Geef een reactie