Hoe blijf je mentaal gezond in deze tijd – 8 tips

Hoe voorkom je dat je gillend gek wordt, wanneer je 24/7 aan huis gekluisterd bent? Goede vraag! Ik ging voor jou op onderzoek uit en heb 8 tips voor je opgesteld.

1. Breng structuur aan in je dag
Ritme is super belangrijk. Sta daarom ’s ochtends op en doe alsof het een ‘normale’ dag is, een dag waarin je de deur wél uitgaat.

Douche (ja, echt!), poets je tanden (wel zo fris) en kleed je aan. Je mag gerust je sloffen aanhouden hoor, maar hé, een beetje goed voor de dag komen helpt je om je energieker te voelen! Een koffiepauze om 10.00, een gezonde lunch om 12.30, 16.00 uur cup-a-soup (grapje, doe maar gewoon een gezonde snack 🍎 !) en sluit je werkdag lekker af rond 17.30.

Maak daarnaast een weekplanning voor jezelf, dit werkt als een trein om je focus te bepalen en die structuur aan te brengen. Door, bijvoorbeeld op zondag, al te bepalen wat je wanneer gaat doen (en wat je gaat eten), geef je je brein de rest van de week rust.

Er is al genoeg om onrustig over te zijn, en dan heb ik het natuurlijk niet over de schoenen die je hebt besteld en maar niet binnenkomen 😉.

2. Lees maximaal twee keer per dag het nieuws
“Zo! We zijn weer lekker aan het scrollen!” Ik roep het regelmatig. Want hoe makkelijk is het om meer en meer informatie te absorberen? Opinies, onderzoeken en ga zo maar door. Maar hoeveel zin heeft dat?

Krijgen we meer controle over de situatie door onze geest vol te zuigen met info over het virus? Nee. Zeker niet. Het maakt ons alleen maar onrustiger. Vooral voor het slapengaan.

Kies daarom maximaal 2 momenten per dag uit om het nieuws te lezen. Probeer daarbij de ochtend (wanneer je net wakker bent) en de avond (wanneer je wilt gaan slapen) te vermijden. Zo blijf je toch op de hoogte.

Door die momenten af te bakenen, heb je gedurende de rest van de dag meer energie over voor andere dingen. En als je dan toch bezig bent: lees nieuws van betrouwbare bronnen. Fake nieuws is snel de wereld in geholpen!

3. Focus op je span of control
We willen allemaal helpen. En dat mag en kan. Maar in ons eentje deze situatie onder controle krijgen? Mission impossible! (Sorry als je bubbel nu uiteenspat…) Focus je in plaats daarvan op wat je wel kunt doen. Bijvoorbeeld: regelmatig 20 tot 30 seconden je handen wassen (Tip: zing het refrein van je favo liedje, daarna ben je klaar, gezellig!), 1,5 meter afstand houden van anderen en zoveel mogelijk thuis blijven.

Wil je een stapje verder gaan? FaceTime eenzame mensen in je omgeving of haal boodschappen voor je omaatje of buurvrouw (en zet ze voor de deur).

4. Schrijf je gedachten op
Yes! Daar is ie! Mijn lievelingstip aller tijden. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik altijd en overal notitieboekjes heb liggen. Voor ieder gebied uit mijn leven één.

Dus ja, ik ga het jullie ook adviseren: schrijf je gedachten op! Het helpt! Echt! Gun het jezelf om alles op te schrijven waar je over nadenkt, waar je bang voor bent, waar je gefrustreerd over bent, en ook waar je verdrietig over bent.
Het is bewezen dat je emoties en gedachten makkelijker loslaat, als ze op papier worden gezet. En vooral wanneer je het precies opschrijft zoals het in je hoofd voorbij komt. Geen nuances, niemand zal het lezen.

Wil je rottigheid over iets of iemand schrijven? Lekker doen! Wil je heel even compleet in de slachtofferrol kruipen? Yes, go go go! Het helpt! Je bewijs verbranden kan altijd nog.

5. Beweeg – en veel!
Hoe makkelijk is het om lekker als een couch patatoe in je bank te blijven zitten? Het makkelijkst van alle opties. I get you, echt. Maar het helpt je niet! Bewegen is gezond, óók voor tussen de oortjes, dat weten we allemaal. Dus ook al heerst deze situatie; er zijn een triljoen opties om te blijven bewegen! Hier vind je er een paar:

– Virtual gym! Veel sportscholen bieden nu online lessen aan. 💪
– Online yoga. Ook yoga kun je prima volgen via je laptop. Matje in de woonkamer en go! 🧘🏼‍♀️
– Sport apps. Lekker veel oefeningen voor thuis! 🏋️‍♀️
– Wandelen. Genoeg groen in je omgeving om, met afstand van anderen, een grote wandeling te maken. 🚶🏽‍♀️
– Fietsen. Hoe leuk zijn die crosspaadjes in de bossen! 🚴🏽‍♀️
– En tot slot kun je ook gewoon vaker je trap op en af lopen, of rondjes rennen in je woonkamer. Doen kids ook, moet je eens proberen

6. Mediteren kun je leren
Mediteren. Veel mensen vinden het zweverig, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. En ook al was het zo – boeiend! Het werkt! Mediteren heeft namelijk een positief effect op lichaam en geest! En dat is nog wetenschappelijk bewezen ook, voor de echte scientists onder ons.

In tijden van onrust draait ons hoofd overuren. (Niet alleen in tijden van onrust, trouwens.) HELP! Wat moeten we nou?! Mediteren dus. Het helpt je om even uit die loop te komen waar je hersenen in zitten. Je komt terecht in het hier en nu.

Ben je nog niet zo bekend met mediteren? Dan helpt het om geleide meditaties te doen. De App Store staat vol met apps die je kunnen helpen. De app Breethe is mijn favoriet: met een meditatie voor iedere situatie die je je maar kunt bedenken. Headspace en Meditation Moments zijn ook goede opties!

7. Zoek naar het gouden randje
Het is belangrijk om in moeilijke tijden de positieve dingen te benadrukken. Want het is allemaal superverdrietig, moeilijk en rot. Maar het helpt niet om ons er tegen te verzetten. Accepteren is key! Ook rotsituaties zijn beter te verdragen wanneer je ze accepteert.

We doen met z’n allen wat we kunnen. Probeer daarom te genieten van kleine dingen. Focus op het gouden randje, want die is er. Echt waar! Zo geniet ik bijvoorbeeld heel erg van de zon op mijn gezicht (Want hé, regen in deze tijd? FML!). Ik geniet van de natuur, de bloesems aan de bomen, de tijd die ik heb om fantastische boeken te lezen en dan bovenal: de liefde om me heen.

Want die liefde zie ik nog veel meer dan anders! We’re in this together. 💛

8. Stay in touch – niet letterlijk
Lieve mensen, wat hebben we elkaar hard nodig in deze tijd. Ben er voor elkaar, steun elkaar en help elkaar waar je kan. Maar wel op afstand, duh. FaceTime is onze beste vriend. Laat even je gezicht zien aan je vrienden, vriendinnen, familie. Huil samen, lach samen. Want samen is alles beter, toch?

Sociaal contact is in deze tijden juist zo belangrijk. En nu het even niet fysiek kan, moeten we creatief zijn met andere oplossingen. Een kaartje, een bloemetje, een videobericht of een spraakmemo; deze tijd is erop ingericht om digitaal toch samen te kunnen zijn.

Laten we er dan ook – nog meer dan anders – voor elkaar zijn. Schijn je licht. Heb lief. Blijf lachen.

 

 

2 Reactie's
  • Gerard Leenaars
    Geplaatst op 14:41h, 09 april Beantwoorden

    Safia, Zeer waardevolle tips en ik haal eruit wat bij me past en de rest bewaar ik. En ik zal ook een en ander noteren in mijn dagboekje, bedankt,

    • Safia
      Geplaatst op 14:18h, 13 april Beantwoorden

      Wat goed Gerard, fijn dat je wat hebt aan de tips!

Geef een reactie